Oproep patiënten na constatering vervuilde gastroscoop

Op de afdeling Endoscopie van Gelre ziekenhuizen, locatie Zutphen, is een vervuilde gastroscoop gebruikt. Gelre heeft een onderzoek ingesteld naar de oorzaak. Hieruit is gebleken dat Gelre een reinigingsprocedure hanteerde die niet overeenkwam met de handleiding van de leverancier van de gastroscoop. Gelre heeft de nodige verbetermaatregelen doorgevoerd zodat deze situatie niet meer voor kan komen.

Door de vervuilde scoop hadden 84 patiënten een kleine kans op een Hepatitis B- of C-besmetting. Uit onderzoek blijkt echter dat geen van deze patiënten een dergelijke besmetting heeft opgelopen tijdens de gastroscopie. Er is een melding gemaakt bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). De IGJ vindt dat Gelre de situatie zorgvuldig heeft onderzocht. Ook vinden zij dat er voldoende verbetermaatregelen zijn getroffen. Zo is de interne werkwijze van de reiniging van de gastroscoop aangepast. Daarnaast wordt de reiniging voortdurend gecontroleerd.