INTERVIEW | EWOUD REMMELTS

“Patiënten hebben een prominentere plek gekregen.”

Al sinds jaar en dag is Ewoud Remmelts voorzitter van de cliëntenraad van Gelre. Een raad met een missie. “Bij alles dat we doen, vragen we ons af: wat betekent het voor de patiënt en voor de kwaliteit van zorg?” Het is een vraag die heel Gelre zich het afgelopen jaar nadrukkelijk is gaan stellen, meent Ewoud. Tot zijn grote genoegen.

Het klinkt logisch: de patiënt als uitgangspunt bij het ontwikkelen van nieuw beleid. Of bij het bedenken van een nieuwe website of het herinrichten van een gebouw. Maar dat is het zeker niet. Soms wordt vergeten de visie van patiënten daarin mee te nemen. Dat is zelden onwil, maar soms moet iets snel. Of lijkt het op het eerste gezicht niets met patiëntbelang te maken te hebben. Toch is daar sinds het afgelopen jaar iets wezenlijks in veranderd, ziet Ewoud Remmelts. Op alle fronten hebben patiënten een prominentere plek gekregen. “Dat is niet alleen de verdienste van ons als raad”, haast hij zich te zeggen. “Landelijk zien we die trend ook. Toch hebben we er ongetwijfeld aan bijgedragen.”

Locatieprofilering

Voor het komend jaar wordt locatieprofilering voor ons de grootste uitdaging. We zijn als raad heel nauw betrokken in dit traject. Het is met name in Zutphen een groot punt van zorg. Ons belang als cliëntenraad, is dat we de zorg toegankelijk en bereikbaar houden voor de hele populatie in onze regio. Wij begrijpen dat het financieel niet haalbaar is twee volledig uitgeruste ziekenhuizen in één gebied te behouden. Het moet anders georganiseerd gaan worden. Dat kan alleen door met alle partijen in de regio. Daarom zoeken wij de samenwerking met cliëntenraden van andere zorgaanbieders. Zorg houdt niet op als je uit het ziekenhuis ontslagen wordt.”

Met Ewoud blikken we terug op de drie speerpunten van de cliëntenraad in 2021.

1 Herkenbaarheid vergroten “We hebben niet de illusie dat wij als cliëntenraad weten wat alle patiënten van Gelre belangrijk vinden. Om ervoor te zorgen dat we een brede groep vertegenwoordigen, moeten mensen ons weten te vinden. Daarom werken we aan onze herkenbaarheid. Gelukkig heeft Gelre een groot patiëntenpanel. Daar leggen we regelmatig vragen voor. Heel grappig: bij de eerste keer wisten veel leden van het panel niet eens van ons bestaan. Gelukkig worden we als raad steeds vaker bevraagd.” 2 Meepraten over E-health “We zien dat e-health, het inzetten van digitale mogelijkheden om zorg beter en toegankelijker te maken, veel kansen biedt. Toch blijft het belangrijk om bij innovaties en nieuwe toepassingen steeds het patiëntbelang te blijven bewaken. Is dit begrijpelijk voor een patiënt? Hoe zorg je ervoor dat het echt dienstbaar is aan de patiënt?” 3 Gezondheidsvaardigheden bevorderen “Niet iedere patiënt van Gelre is in staat goed op te komen voor zijn eigen belang. Soms is de informatie die iemand over zijn ziekte of behandeling krijgt, gewoon te moeilijk. Vaak durven mensen niet door te vragen, omdat ze bang zijn dom over te komen. Als raad vinden we het belangrijk dat iedere patiënt de gelegenheid krijgt zelf de regie te nemen over zijn eigen behandeling. Daar zetten we ons graag voor in.”