INTERVIEW |PETRA BLESSINGA

BEDRIJFSKUNDIG MANAGER

"Mensen krijgen veel meer regie over hun ziekte en behandeling"

Petra Blessinga is bedrijfskundig manager bij Gelre en voorzitter van het programma ‘voorkomen, vervangen en verplaatsen van zorg’ (3maalV). Doel van het programma: werken aan passende zorg. Maar wat betekent dat?

Voor het behoud van goede, betaalbare zorg die voor elke Nederlander toegankelijk is, moeten we keuzes maken. Dit betekent niet minder geld besteden aan zorg, maar wél de zorg anders organiseren zodat het beschikbare geld beter kan worden besteed. Petra Blessinga: “Passende zorg betekent eigenlijk: effectieve zorg. Het gaat uit van gezondheid in plaats van ziekte, komt samen met de patiënt tot stand en wordt dichtbij georganiseerd. De zorgvraag is het uitgangspunt. Hoe kunnen we die samen met anderen zo goed mogelijk organiseren?”

Anders organiseren

Over dat zo goed mogelijk anders organiseren gaat het programma 3maalV. Er lopen tal van initiatieven waarbij het voorkomen, verplaatsen of vervangen van zorg het doel is. “Dat doen we bijvoorbeeld met digitale hulpmiddelen. Maar ook door zorg te verplaatsen naar plekken waar dat met minder kosten kan.” Petra noemt als voorbeeld de voorbereiding op een coloscopie. “Een coloscopie is een darmonderzoek waarvoor je darmen helemaal schoon moeten zijn. Patiënten die hulp nodig hebben bij dat ‘schoonspoelen’, worden nu een dag van tevoren opgenomen in het ziekenhuis. Maar de thuiszorg kan die hulp ook prima bieden. Dat scheelt veel ziekenhuisopnames. ” De bereidwilligheid van de verpleeghuizen en thuiszorgorganisaties, huisartsen in de regio om dit soort zorg over te nemen, is groot. Ze zijn heel betrokken. Zorgverzekeraar Zilveren Kruis stelt middelen beschikbaar om de ambities van 3maalV te realiseren. “Daar zijn we heel blij mee. En het is ook hard nodig.”

Digitale ondersteuning

Een ander voorbeeld is de inzet van digitale ondersteuning bij ziekte. Zoals voor mensen die moeten leven met IBD (een chronische darmontsteking – zoals de ziekte van Crohn). Die zien het ziekenhuis vaker van binnen dan ze lief is. Voor de standaard controles bijvoorbeeld, bij de verpleegkundige of de arts. Petra Blessinga: “Dankzij de digitale IBD-coach kan dat ziekenhuisbezoek flink worden teruggeschroefd. Met behulp van de IBD-coach leren patiënten hun ziekte onder controle te houden. Daarnaast is het een hulpmiddel bij de behandeling. Een patiënt kan zelf afspraken in het ziekenhuis inplannen als hij dat nodig vindt.” ‘Zelfmanagement’, noemt Petra Blessinga dat. Het is voor haar een van de vele mooie voorbeelden van het voorkomen en verplaatsen van zorg. “Mensen krijgen op deze manier veel meer regie over hun ziekte en behandeling. Ieder mens vindt het fijn grip te hebben en zich minder afhankelijk te voelen. Ook voor patiënten met andere chronische aandoeningen, zoals diabetes of prostaatkanker, zijn digitale coaches een goed hulpmiddel. En het voorkomt dure ziekenhuiszorg.” De komende jaren zet Gelre groot in op het 3maalV programma. Petra Blessinga: “Ik zie 3maalV echt als de weg naar de toekomst van de zorg. Een weg die inspireert en veel energie geeft, juist omdat het de zorg toegankelijk en betaalbaar houdt.”