De Raad van Bestuur (RvB) van Gelre ziekenhuizen biedt aan alle teams een kampvuurbijeenkomst aan. Deze bijeenkomst markeert de buitengewone periode die de vierduizend medewerkers, vrijwilligers en uitzendkrachten achter de rug hebben. Gedurende vijf weken kunnen medewerkers elkaar onder werktijd ontmoeten bij het kampvuur. Dat alles gebeurt op een sfeervolle buitenlocatie, onder het genot van een hapje en drankje. Uiteraard op 1,5 meter afstand. De behoefte van medewerkers aan een initiatief als dit is groot, blijkt uit het aantal inschrijvingen en positieve reacties.

Unieke verhalen

COVID-19 heeft veel van hen geëist. Monique Horowitz, HR-adviseur: “Geen enkele afdeling heeft op een normale manier kunnen werken.” De periode kenmerkt zich door ingrijpende gebeurtenissen, bij een ander of jezelf. Verandering van afdeling, van werkzaamheden. Monique: “Iedereen heeft zijn eigen verhaal.”

Markering

“… en daarmee zijn eigen behoeften”, vult klinisch psycholoog en voorzitter van het psychosociaal ondersteuningsteam Eva Mintjes aan. “Medewerkers hebben behoefte om weer verbinding met elkaar te voelen en terug te keren naar de gewone gang van zaken.” Geïnspireerd door antropoloog Jitske Kramer kwamen Eva en haar collega’s op het idee om kampvuren te organiseren. “Daarmee geef je erkenning en krijgen mensen de ruimte om elkaar te ontmoeten, even tot rust te komen en verhalen en trots te delen.”

Zorg beter voor elkaar

Dat idee werd goed ontvangen door de RvB. Voorzitter Michel Galjee: “We zijn dankbaar voor dit initiatief.” Hij geeft aan dat COVID-19 veel van medewerkers heeft gevraagd, en blijft vragen. “Het is dus nodig dat we als individu maar ook als team aandacht schenken aan onze fysieke en mentale gezondheid.” De kampvuurontmoetingen passen volgens Galjee bij waar Gelre ziekenhuizen voor wil staan: zorg beter voor elkaar.

Vrije invulling

De invulling van de kampvuren mag elk team zelf bepalen. Op de kampvuurlocaties staan gevulde manden klaar, die de teams kunnen gebruiken. Daarin zitten bijvoorbeeld muziekinstrumenten en popcornpoppers. Maar ook een reflectieve brief. Om stil te staan bij de veranderingen en gebeurtenissen in de afgelopen periode. En te bedenken wat je daarvan wil koesteren en vasthouden. Eva vindt het leuk dat elk team de bijeenkomst anders invult: ‘‘Sommige teams maken er een uitbundig feestje van, met een potje voetbal, spelletjes en muziek. Andere teams genieten juist van de rust, intimiteit en gesprekken.”

Meer dan kampvuur

De kampvuren zijn onderdeel van een bredere actie voor medewerkers waarin erkenning, veerkracht en vooruitkijken centraal staan. Zo wil Gelre een workshop ‘leidinggeven op afstand’ ontwikkelen. En wordt er nagedacht hoe Gelre ook na de pandemie gehoor kan blijven geven aan wat medewerkers nodig hebben.

Effect op medewerkers

Monique denkt dat de kampvuurontmoetingen medewerkers raken. Volgens Eva is het lastig om het effect concreet te maken. Eva: “Naar elkaar luisteren, begrip hebben voor de ander, voelen dat het oké is om gas terug te nemen, verbondenheid ervaren en met elkaar delen waar je trots op bent. Daarmee vormen de kampvuren het ‘cement’ in de organisatie en een handreiking voor de komende tijd.”