Onthulling beeld Röntgen

Ter ere van de 125e verjaardag van de ontdekking van de röntgenstralen ontvangt Gelre van Stichting Röntgen Apeldoorn het verhaal van Wilhelm Conrad Röntgen. Het levensverhaal van de oud-Apeldoorner is zowel in woord als in beeld terug te zien wanneer je langs de geschiedeniswanden loopt.

De onthulling van de geschiedenis- wanden

Op 1 oktober onthullen Michel Galjee, voorzitter Raad van Bestuur Gelre ziekenhuizen, en Wim Bouma, voorzitter van stichting Vrienden van Gelre Apeldoorn, de geschiedeniswanden in de hal van Gelre Apeldoorn. Hier lezen patiënten, bezoekers en medewerkers het verhaal van Röntgen. De geschiedeniswanden tonen zowel de informatie in woord, met uitgeschreven teksten, als in beeld, met de bronzen buste van Willem Röntgen.

Röntgen Initiatiefgroep Apeldoorn

Waar het bronzen beeld van Willem Röntgen eerst nog voor zijn oude woonhuis staat, verhuist het vanwege veiligheidsredenen in 2012 naar het ziekenhuis. Veel aandacht krijgt het beeld niet; slechts een enkeling weet dat Willem Röntgen een Apeldoorner was. Een kleine groep Apeldoorners komt daarom in actie en vormt de Röntgen Initiatiefgroep Apeldoorn. Om iedereen te laten weten dat deze beroemde geleerde uit Apeldoorn komt.

De ontdekking van de röntgenstralen

Ook bij de afdeling Radiologie is een grote wand gedecoreerd met informatie over de ontdekking en de betekenis van de röntgenstralen. Hier lees je niet alleen meer over geneeskunde, maar ook over wetenschap, techniek en kunst. Vlakbij staat een tweede Röntgen borstbeeld uit 1966, dat in 2009 van het voormalige Juliana Ziekenhuis naar Gelre Apeldoorn verhuisde. Wil je meer informatie? Lees erover op de website van de Stichting Röntgen Apeldoorn of bekijk het interview met voorzitter Jos de Win bij RTV-Apeldoorn.