De topbestuurders van Isala, het Deventer Ziekenhuis en Gelre ziekenhuizen luiden de noodklok over de bereikbaarheid van de zorg. Door het hoge aantal positieve testen staan de ziekenhuizen onder druk. Dit zorgt ook voor meer ziekteverzuim in de zorg. Daarom adviseren de topbestuurders het kabinet om stevig in te grijpen met maatregelen.

Edwin Maalderink is lid van de Raad van Bestuur van Gelre ziekenhuizen en verantwoordelijk voor de COVID-19 crisisbestrijding. “Gelre heeft nu te maken met 20 procent uitval van personeel op de Intensive Care. In de kliniek heerst hetzelfde beeld. We puzzelen dagelijks met de beschikbare bedden. De Spoedeisende Hulp staat ook enorm onder druk, mede door de COVID-19-besmettingen. Vorige week was op een avond de toeloop zo enorm dat we het bijna niet meer aan konden.”

Toenemende agressie

Daarbij noemt Edwin Maalderink een bijkomend probleem waar het personeel mee te maken heeft: agressiviteit van de bezoekers. “Het is geregeld voorgekomen dat de aanwijzingen van het personeel niet worden opgevolgd. We merken dat mensen een korter lontje hebben. Daarom hebben we extra beveiliging ingezet in de avonduren.” Bron