Als intensivist bij Gelre ziekenhuizen heeft Anke Kröner een druk jaar achter de rug. Tijdens de eindejaaruitzending van Omroep Gelderland vertelt ze over de patiënten die haar het meeste zijn bijgebleven: met name de patiënten die lange tijd op de IC lagen. “Die niet opknappen, maar ook niet achteruitgaan. En ook jongere mensen of kinderen. Daar kun je je toch meer mee identificeren.”

De heftige verhalen hebben ook invloed op haar mentale gemoedstand. “Ik heb een vak waar je van alles ziet, ook voor COVID-19 al. Maar ik moet nu wel iets vaker leeglopen, ja.” Daarbij zoekt ze zeker hulp. Zo belt ze makkelijker met het psychosociaal team van Gelre. Daarnaast vertelt Kröner over de ervaren druk in de zorg. “We hebben meer patiënten met minder personeel, dus we kunnen niet de kwaliteit leveren die we altijd leveren. En dat accepteren we, want daarmee kunnen we wel meer mensen helpen. Maar dat blijft een constante strijd.” De uitzending met Anke Kröner is online te bekijken