Zorgevaluatie en gepast gebruik: Gelre is koploperziekenhuis

Het ziekenhuis evalueert welke zorg effectief en gepast is voor de patiënt en hierdoor van toegevoegde waarde is. Er zijn vaak meerdere behandelingen mogelijk. Gelre bekijkt welke keuze de beste lijkt, zodat iedere patiënt gepaste zorg krijgt. Dit is een veranderproces, een kritische blik blijft daarom nodig.

Zorgevaluatie: wat werkt?

Gelre blijft wetenschappelijke kennis zoveel mogelijk vertalen naar de unieke situatie van iedere patiënt. Hierdoor krijgen patiënten meer maatwerk. Dit vertaalt zich bij Gelre door het evalueren van lijsten met bijvoorbeeld 180 zorghandelingen. Denk aan: operaties, behandelingen en injecties. “Hiermee kijken we welke behandelingen het meeste effect hebben en hoe vaak behandelingen, zoals een MRI bij artrosepatiënten, uitgevoerd zijn. Daarna bekijken we met de medisch manager bij hoeveel patiënten dit de juiste zorg was en stellen we verbeterplannen op,” legt Maaike Langelaan, adviseur Zorgevaluatie & Gepast Gebruik (ZE&GG) uit.

Gepast gebruik

Als vastgesteld is welke zorg voor welke patiënt het meest gepast is, wordt deze kennis zo snel mogelijk geïmplementeerd. Zo levert Gelre zorg die zoveel mogelijk bewezen is en stopt met zorg die geen bewezen meerwaarde heeft. KNO-arts Raphael Hemler vertelt hierover: “We zoeken naar steeds betere onderbouwing voor beslissingen die we samen met onze patiënten nemen en bekijken bijvoorbeeld: wat is het meest effectief, levert het meeste op en veroorzaakt de minste bijwerkingen? ”

Proof of concept

In hoeverre de zorg bewezen is, brengt Gelre in kaart met groene, oranje en rode categorieën. Van de groene categorie is bewezen dat deze daadwerkelijk van toegevoegde waarde is voor een patiënt. Van de rode categorie is vastgesteld dat het weinig of niks toevoegt, dit is het type zorg dat Gelre niet meer wil leveren. Maar de grootste categorie is oranje. Waartoe onderzoeken, diagnostiek en behandelingen behoren, waarvan nog niet volgens huidige wetenschappelijke inzichten bewezen is dat dit ook daadwerkelijk iets toevoegt.