Er zijn operatiekamers beschikbaar en OK-personeel staat stand-by, maar toch kunnen er veel minder operaties plaatsvinden bij Gelre. De reden: het verplegend personeel moet vooral worden ingezet op de COVID-afdelingen en daardoor zijn bedden schaars.

Ingrepen waarbij patiënten moeten worden opgenomen, gaan daarom vaak niet door. Vooral bij de vakgebieden waarbij veel geplande operaties - niet levensbedreigende operaties - plaatsvinden, zoals orthopedie, plastische chirurgie en KNO, worden veel operaties uitgesteld. Het gebeurt mevrouw Fenna Wagenaar, wiens operatie tot twee keer toe wordt afgezegd. Moeilijk, vindt ze. “Iedere keer die spanning. Gebeurt het nou, of gebeurt het niet? De emoties bij mij liepen ontzettend op.” De tweede keer dat de operatie werd afgezegd, was dat zelfs een dag van tevoren. Een paar dagen later viel er een envelop op de mat bij de familie Wagenaar: een excuusbrief van het ziekenhuis met een bloemenbon. Dat kon Fenna Wagenaar enorm waarderen.

Bekijk het item op TV Gelderland.