VOORWOORD | MICHEL GALJEE

“Hectisch, maar we hadden het onder controle”

We hebben een uitzonderlijk jaar achter de rug. Corona heeft een enorme impact gehad op de samenleving en zeker op ons als ziekenhuis. In het jaar 2020 hebben we met man en macht gewerkt om de zorg overeind te houden. Terwijl de meeste van onze medewerkers ook in de thuissituatie onder grote druk stonden. Het was een extreme opgave. Toch hebben we steeds het gevoel gehad, dat we ondanks alle hectiek in controle zijn gebleven over de situatie. Onze interne crisisorganisatie heeft haar waarde meer dan bewezen. Die startte al in december 2019, toen een Outbreak Management Team binnen Gelre dagelijks de landelijke ontwikkeling op het gebied van griep en COVID volgde. Toen het aantal COVID-besmettingen gestaag toenam en de voorraad Persoonlijk Beschermende Middelen (PBM) steeds beperkter werd, besloten we op 9 maart 2020 de crisisorganisatie operationeel te maken. Met een crisisteam en een operationeel team hebben we zeer intensief en goed samengewerkt. We hebben stevige besluiten moeten nemen. Zoals het stopzetten van de electieve zorg en het aanpassen van de bezoekregeling. Hectisch was het zeker, maar er was nimmer sprake van paniek. Dat geldt tot op de dag van vandaag.

En we hebben het afgelopen jaar veel waardevolle inzichten opgedaan. Over hoe we de capaciteit van ons ziekenhuis optimaal kunnen benutten bijvoorbeeld. Over voorraadbeheer en logistiek. Over wat er in dit digitale tijdperk mogelijk is op het gebied van zorg op afstand.

Zo is (beeld)bellen met de patiënt in 2021 niet meer weg te denken, terwijl het in 2019 nog maar mondjesmaat werd gedaan. We kijken met elkaar terug op een jaar dat hectisch was, waarop het gevoel van verbondenheid groot was en waarop we als ziekenhuis zijn gegroeid in onze daadkracht en in onze prestaties.

Dat we in 2020 in control zijn gebleven, bewijst de enorme voortgang die we hebben weten te boeken op onze strategische programma’s. Gelre ziekenhuizen is bezig met een indrukwekkende transformatie met als doel, onze zorg in 2025 menselijk en betaalbaar te houden. In 2020 hebben we daar met volle energie aan doorgewerkt. Corona bracht sommige ontwikkelingen zelfs in een stroomversnelling. Voorkomen, verplaatsen en vervangen van zorg – thema’s die als rode draad door onze strategieprojecten lopen - kregen door corona extra urgentie toen we alles in het werk stelden om (kwetsbare) patiënten buiten de muren van het ziekenhuis te kunnen behandelen. Een andere mijlpaal die we in 2020 ondanks corona hebben weten te realiseren, is de introductie van ons digitale patiëntenportaal. Het is een onmisbaar onderdeel van onze ambitie onze patiënten nog meer de regie te geven over hun eigen zorg. We schrijven inmiddels 2021 en ook komend jaar zal corona nog een deel van ons leven blijven beheersen. En ook het komend jaar blijven we de rots in de branding voor alle mensen in onze regio die ziekenhuiszorg nodig hebben.