INTERVIEW | VERPLEEGKUNDIGE AOA

“Er ontstond een groot teamgevoel”

Verpleegkundige Simone van Essen was op vakantie toen haar afdeling van de ene op de andere dag een COVID-afdeling werd. “Ik werk op de Acute Opname-afdeling (AOA) omdat ik acute zorg wil verlenen. En COVID-19 ís een acute aandoening. Toch vond ik corona behalve interessant eerst ook stressvol. Het was een onbekend virus, het beloop was onzeker, wat stond ons te wachten?”

Alles went

“Zowel lichamelijk als psychisch bleek het inderdaad best zwaar: de hele dag ingepakt werken, overal bij moeten nadenken, elke dag per mail nieuwe richtlijnen en updates, patiënten die plotseling klinisch achteruitgingen. Maar het gekke is, op een gegeven moment deal je er gewoon mee. Gelukkig kregen we psychische hulp.”

“Het was roeien met riemen die nog gezocht moesten worden”

Als één team

“Omdat het team van de AOA was verspreid over het hele ziekenhuis, werkten we op de afdeling veel met flexwerkers en collega’s van onder andere de poliklinieken. Het was leuk om te merken dat dat ook met een onbekend team prima gaat. Uiteindelijk vorm je als verpleegkundigen van Gelre toch één groot team. Ook de samenwerking met de artsen was heel laagdrempelig. Dat was fijn, want bij zo’n onbekend ziektebeeld is het eerst erg zoeken. Voor elke patiënt weer.”

“De media focusten erg op slecht nieuws. Alsof iedereen met corona op een IC terechtkomt en overlijdt. Om dat beeld bij te stellen en wat luchtigheid in die negativiteit te brengen, ben ik in overleg met afdeling Communicatie met een Instagram-account begonnen, samen met een collega. Daarop deelden we positieve momenten. Bijvoorbeeld over een vrouw van boven de tachtig die bij haar ontslag werd opgewacht door haar familie. Of over de jarige patiënt voor wie zijn familie allemaal cadeautjes bij de deur had gezet. We kregen er leuke reacties op. Het was geen leuke tijd, maar er waren ook mooie momenten.”