Aan het begin van de eerste golf ontstond de wens om een psychosociaal team op te richten. Ter ondersteuning van het zorgpersoneel. Binnen een week stond dit team klaar. Om de heersende angst en spanning deels weg te nemen. Niemand wist wat er nog ging komen. Maar één ding wisten ze wel: met elkaar moest de zorg overeind blijven.

Het psychosociale team

Juist nú, in de continu veranderende situatie rondom het coronavirus, is het psychosociaal team opgericht. Bestaande uit psychologen, medisch-maatschappelijk werkers, geestelijk verzorgers en psychiatrisch verpleegkundigen. Gezamenlijk wil dit team de zorgmedewerkers van de COVID-afdeling ondersteunen, aangezien zij alles van dichtbij meemaken. Door bijvoorbeeld aan te sluiten bij overdrachtsmomenten, goede bereikbaarheid te bieden via een speciaal telefoonnummer én webinars te geven over ‘Goed zorgen voor jezelf en elkaar’.

Vanwege het coronavirus was Arlet, als orthopedagoog en gz-psycholoog, net thuis aan het werk. Terwijl zij normaal gesproken dagelijks in contact is met ouders en kinderen op de poli en de Kinderafdeling: “Al mijn afspraken waren omgezet naar telefonisch contact of beeldbellen via een beveiligde verbinding. Ik werkte tot voor kort vanuit huis, maar sinds deze week kom ik weer in het ziekenhuis. Ik ben namelijk lid van het psychosociaal team.”

Saamhorigheid

Ook klinisch psycholoog Lidewij van Gessel deed mee: “Ik ben echt onder de indruk van de sfeer van saamhorigheid, verbondenheid en energie. Zorg verlenen in een ziekenhuis doe je met elkaar. Dat is altijd zo, maar tijdens een crisis voel je dat nog veel sterker.” Lees hier het hele verhaal van Arlet.

Bron: De Stentor, 28 maart 2020