INTERVIEW | EERSTE MEDEWERKER LOGISTIEK

“Korte lijnen zijn in zo’n situatie heel belangrijk”

Het team van Hospital Logistics zorgt dagelijks voor het bevoorraden van de afdelingen en het afvoeren van afval. Door COVID-19 werd het werk plotseling heel anders en moesten er flink wat overuren worden gedraaid.

“Afdelingen moeten erop kunnen vertrouwen dat ze de materialen krijgen die ze nodig hebben.” Dat stelt Gunther Klumper, eerste medewerker logistiek. In de eerste coronamaanden vergde dit wel een grote inzet en flexibiliteit van zijn team: “We bleven doen wat we altijd doen: de afdelingen bevoorraden en afval afvoeren. Maar omdat er veel COVID-19-patiënten en minder andere patiënten waren, lagen de behoeften in het ziekenhuis heel anders. Bovendien veranderden die behoeften telkens mee met de wijzigingen in de protocollen. Op die schommelingen probeerden wij zo goed mogelijk in te spelen. Dankzij de korte lijntjes met onze opdrachtgever – Inkoop - en de verschillende afdelingen in het ziekenhuis, zijn we daarin geslaagd. We hebben vrijwel nooit mis hoeven grijpen.”

Beschermingsmiddelen

“Samen met de afdeling Inkoop hadden we ons zo goed mogelijk op de crisis voorbereid door onder andere extra handalcohol en beschermingsmiddelen te verzamelen. Om sneller te kunnen leveren, hebben we een deel van de voorraad uit ons magazijn in Apeldoorn-Noord verplaatst naar een ruimte in het ziekenhuis. Op een gegeven moment kwam er een tekort aan essentiële beschermingsmiddelen, zoals mondkapjes en desinfectant. We moesten er toen scherp op zijn dat we die materialen alleen uitgaven als dat echt noodzakelijk was. We hebben zelfs gebruikte mondkapjes ingezameld om die na sterilisatie te kunnen hergebruiken. Gelukkig hebben we daar uiteindelijk geen gebruik van hoeven maken.” Op de eerste golf kijkt Gunther heel positief terug: “Vooral de nauwe samenwerking en de snelle besluitvorming vond ik heel prettig.”