INTERVIEW | INKOPER

“Een goed geoliede machine”

Als je inkoper Marian Kooijman vraagt hoe ze terugkijkt op de eerste coronamaanden, klinkt er veel trots door in haar antwoord. “We hebben in nauwe samenwerking met het Operationeel Team, afdelingshoofden, verpleegkundigen, leveranciers, Infectiepreventie en Logistiek een topprestatie geleverd.”

Proactief

Het begon voor de dertien medewerkers van de afdeling Inkoop al begin maart. Toen startten op de afdeling Inkoop de voorbereidingen op de komst van COVID-19-patiënten. Er moesten immers persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s) worden geregeld. Ook moest de Intensive Care en verpleegafdelingen worden opgeschaald, door afdelingen in te richten als COVID-afdeling. “Drie keer per dag waren we op de COVID-afdelingen om te kijken wat er nodig was aan bedden, beademingsapparatuur, andere apparatuur en disposables zoals PBM’s, beademingsslangen, sondevoeding enzovoorts….assortiment waar je normaal gesproken niet aan zou denken”, vertelt Marian.

“De ondersteunende diensten hebben echt kunnen laten zien waar ze voor staan”

Mondkapjes

Het landelijke tekort aan PBM’s speelde ook bij Gelre. Marian: “In het begin konden we best veel mondkapjes krijgen, maar alleen tegen heel hoge kosten. We moesten soms tónnen voorfinancieren. En de vrachtwagens met onze bestellingen werden doodleuk geconfisqueerd door landen als Frankrijk en Spanje. Erg frustrerend. Voor Gelre betekende dit dat we samen met Logistiek streng toezicht moesten houden op een optimale verdeling van de materialen waarover we wél beschikten. Gelukkig zijn we nooit in de situatie beland dat we helemaal niets meer hadden en konden we zorgen dat de medewerkers volgens protocol beschermd waren.”

Positieve bijvangst voor Gelre volgens Marian:

• Een grote saamhorigheid.
  • Meer onderling begrip en respect voor elkaars werk.
  • Snelheid en actiegerichtheid, die ontstaan als je een gezamenlijke verantwoordelijkheid voelt en in oplossingen denkt.
  • Strak georganiseerde samenwerking met Infectiepreventie, teamleiders, verpleegkundigen en leveranciers.
  • Een fantastische samenwerking met Logistiek (die met het oog op de toekomst is vastgelegd in een draaiboek).
  • De voordelen van digitaal werken en overleggen.