INTERVIEW | DESKUNDIGE INFECTIEPREVENTIE

Bjorn Berghuis: “Begrip, daar draait het om”

Verspreiding zoveel mogelijk voorkomen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan bij een nieuw, nog onbekend virus. De deskundigen infectiepreventie stonden voor de uitdaging om nieuwe informatie over COVID-19 te vertalen naar veranderingen in protocollen en beleid voor Gelre.

“Boeiend en enorm leerzaam”

Bjorn Berghuis is een van de vijf deskundigen infectiepreventie binnen Gelre. “Begrip, daar draait het om”, legt hij uit. “Als je begrijpt waarom bepaalde adviezen en protocollen er zijn, is het ook makkelijker om ze op te volgen. Uitleg, training en scholing vormen daarom een belangrijk deel van ons werk.” Maar toen COVID-19 kwam, wás er nog helemaal geen beleid of protocol. Heel Nederland was zoekend. Bjorn: “We moesten in één week van niets naar alles. We hebben daarbij vanaf het begin de lijn van het RIVM gevolgd. Dat was een hele klus, want die gaf soms meerdere updates per dag.”

Samen schakelen

“We voorzagen onder meer het Operationeel Team en het Crisisteam van input. Vooral in het begin was het zoeken wat onze rol was en vanaf welk moment wij actief gingen meedenken. Inmiddels wordt er in de organisatie veel waarde gehecht aan ons advies. Iedereen weet nu wie we zijn.” Behalve met deze teams werkten Bjorn en zijn collega’s ook intensief samen met de facilitaire diensten, afdeling Communicatie, afdelingshoofden en bedrijfskundig managers. Bjorn: “Doordat er telkens nieuwe informatie van het RIVM kwam, was het voortdurend schakelen. Hierdoor moesten ook wij ons beleid en protocollen aanpassen en allerlei vragen hierover beantwoorden. Net als iedereen in het ziekenhuis hebben ook wij in die periode hard en veel gewerkt.”

Veel geleerd

Het harde werken heeft veel goeds opgeleverd, vindt Bjorn. “We hebben niet alleen veel kennis opgedaan over dit virus, maar ook over het implementeren van beleid en over het communiceren over dat beleid. Dat leverde mooie draaiboeken op voor een eventuele tweede golf. Daarnaast zijn in het eerste halfjaar van de crisis nog geen besmettingen geweest die we konden herleiden naar een patiënt. Daaruit concludeer ik dat we passende maatregelen hebben genomen.” Hij besluit: “Die eerste maanden waren soms zwaar, maar vooral boeiend en leerzaam.”

“Na de eerste maanden lagen er mooie draaiboeken voor een eventuele tweede golf”