INTERVIEW | AFDELINGSMANAGER

“Het was erg zoeken, maar heeft ook veel opgeleverd”

“Wie had kunnen voorspellen dat we massaal mondkapjes zouden gaan dragen vanwege een pandemie? En dat in de zorg een gebrek aan materialen zou ontstaan?” Aan het woord is Esther Faber, afdelingsmanager van de afdeling Cardiologie/Neurologie in Zutphen. “Natuurlijk zijn we als ziekenhuis voorbereid op het werken in een crisisstructuur. We volgen daarvoor regelmatig ZiROP-trainingen (Ziekenhuis-rampen-opvangplan). Maar vanaf half maart 2020 werden de oefeningen ineens realiteit.”

Vertrouwen

Als afdelingsmanager nam Esther tijdens haar logistieke diensten deel aan het OT (Operationeel Team). Daarnaast stond ze voor de uitdaging om ‘haar’ mensen te informeren en bij elkaar te houden, ook al leende de afdeling een deel van de medewerkers uit aan de cohortafdeling. Esther: “De stap van werken op de eigen afdeling naar werken op een COVID-afdeling was groot. Tiny ging als een van de eerste verpleegkundigen. Na de eerste dag deelde ze meteen haar ervaringen en tips. Dat zorgde voor vertrouwen bij de collega’s.” Toen even later de Intensive Care werd opgeschaald, werd de CCU (Hartbewaking) verplaatst naar de afdeling Cardiologie/Neurologie. Esther: “Dat was erg zoeken. Maar het leverde ook veel op.’”

Trots

“In de eerste periode werden we overstelpt met informatie. Daarna brak een nieuwe fase aan. Er was meer geregeld, er waren protocollen, de verpleegkundigen wisten zich te redden. De planning bleef een voortdurende uitdaging; waar we voorheen zes tot acht weken vooruitkeken, plannen we nu per week. Tijdens de tweede golf waren we door verzuim bij klachten onder medewerkers, wekelijks uren kwijt aan het maken van dienstlijsten. Gelukkig bleven de onderlinge collegialiteit en flexibiliteit van verpleegkundigen en ondersteunende disciplines al die tijd groot. Daar ben ik trots op. Je hebt elkaar gewoon heel erg nodig. Zeker nu het zo lang duurt. Ook ik ben er soms wel even klaar mee en wie niet? Maar crisismanagement ligt mij, heb ik gemerkt. Je leert er heel veel van. De crisis heeft ons veel kennis, kunde en onderling begrip gebracht. Dat nemen we mee naar 2021.”