INTERVIEW | ADVISEUR KWALITEIT & VEILIGHEID

Jacomine Veldhuis: “Van pionieren naar volhouden”

Jacomine is adviseur Kwaliteit & Veiligheid. De eerste ‘coronamaanden’ waren voor haar een periode van lange dagen en grote hectiek. “Er was twee keer per dag een crisisoverleg. Daarin werd de meest recente informatie uit het OT (Operationeel Team) gedeeld, waarna wij bekeken waar actie op gezet moest worden. Koelvesten regelen, duizend Dri-FIT-shirts voor onder de kleding, dat soort dingen. Heel operationeel dus. Tegelijkertijd hielden we als afdeling Kwaliteit & Veiligheid ook een vinger aan de pols, om te zorgen dat wat we deden wel verantwoord bleef. We dachten bijvoorbeeld mee over het materiaaltekort, regelden tracers, checkten de protocollen voor screening.”

Gezamenlijk doel

De spanning en hectiek die de eerste golf met zich meebracht, ervoer Jacomine niet als negatief. Integendeel: “Ik doe het daar juist goed op. En ik genoot van de goede vibe en de enorme drive om met elkaar snel resultaten te bereiken. Onze gemeenschappelijke vijand – COVID-19 – zorgde ervoor dat we allemaal hetzelfde doel hadden. Ik vond het bijzonder om deze crisis zo rechtstreeks mee te maken, het was een ervaring die ik niet had willen missen.”

“Een ervaring die ik niet had willen missen”

Tweede golf

Hoe anders zag het laatste kwartaal eruit. “Het gevoel van pionieren, dat past bij een nieuwe crisis, verdween. Het ziekenhuis kreeg geen applaus meer, maar extra bewaking. Onze directe lijn met de werkvloer was niet meer nodig, de draaiboeken voor een tweede golf lagen min of meer klaar. Mijn collega’s en ik keerden terug naar onze gewone werkzaamheden, maar moesten die grotendeels vanaf een beeldscherm thuis uitvoeren. De periode vanaf het begin van de tweede golf vond ik eenzaam. Je mocht niks, er kon niks en de stip op de horizon ontbrak. Terugkijkend hebben we in 2020 met elkaar veel kunnen bereiken. Daarbij is de rol van Kwaliteit & Veiligheid in de crisis door collega’s in de organisatie als waardevol gezien. Die eerste maanden gaven energie. Daarna werd de centrale vraag: hoelang gaat dit nog duren?”