“Bewondering voor de teameffort”

De Raad van Toezicht was in 2020 diep onder de indruk van het elan waarmee medewerkers van Gelre zich door de coronagolven vochten.

Voorzitter Maarten Rook vertelt: “Niet alleen de mensen in de zorg deden het fantastisch. Ook mensen van de Inkoop, van HR, van Communicatie en andere stafdiensten: iedereen voelde zich verantwoordelijk en ging ervoor. Het was echt een teameffort. Vanuit de Raad van Toezicht hebben we al die mensen een dikke pluim gestuurd. Vanuit oprechte bewondering.” Bijzonder is hoe Gelre het in de tweede golf doet, vindt de voorzitter. “Tijdens de eerste golf klapten mensen hun handen stuk, boden ondernemers cadeaus aan en meldden herintreders zich spontaan. Maar het is alweer gewoon geworden. Het nieuwe is eraf. Terwijl de druk groot blijft en al die medewerkers van het ziekenhuis ook privé met hun uitdagingen zitten.”

Onder controle

Een Raad van Toezicht blijft op afstand, altijd. Zelfs in een coronajaar. Maarten Rook: “Wij moeten de mensen van de Raad van Bestuur niet voor de voeten gaan lopen. Zij besturen het ziekenhuis, wij houden vinger aan de pols. Zeker in die eerste weken van maart was dat intensiever dan normaal. Maar al vrij snel hadden we het gevoel dat de zaak onder controle was. In een extra vergadering kregen we uitleg over de crisisorganisatie en wekelijks werden we op de hoogte gehouden van de cijfers. We hebben geen moment gedacht, dat het mis zou gaan. Wij zagen een ziekenhuis dat zijn zaken goed op orde heeft. Dat geeft rust. “Wel had de Raad van Toezicht in 2020 bovengemiddelde aandacht voor het welzijn en welbevinden van de leden van de Raad van Bestuur. “Ook voor hen is dit een uitzonderlijke periode die veel extra’s vraagt.”

De strategische agenda van Gelre is voor de Raad van Toezicht een van de belangrijkste agendapunten. Maarten Rook zag tot zijn genoegen dat de meeste projecten ondanks corona gewoon doorgingen. “Bij veel projecten zijn flinke stappen gezet. Een paar onderwerpen liep vertraging op, omdat je elkaar daar echt tijdens bijeenkomsten voor in de ogen moet kunnen kijken.”

Noodzakelijk kwaad

Ook de Raad van Toezicht zelf vergaderde in 2020 vooral via het beeldscherm. Voor Maarten Rook is dat een noodzakelijk kwaad. “Wij staan al op afstand en moeten het vooral doen met vergaderstukken en toelichting vanuit de Raad van Bestuur. Om er toch een beetje gevoel bij te krijgen, komen we graag naar het ziekenhuis. De informele en persoonlijke ontmoetingen die we om de formele momenten heen hebben, die zeggen minstens zoveel. Die missen we nu. Ik hoop van harte dat we daar weer snel naar terug kunnen.”