INTERVIEW | PSYCHOSOCIAAL TEAM

“Sfeer van saamhorigheid, verbondenheid en energie”

Hectiek, lange werkdagen, werken in zware omstandigheden, andere collega’s en nieuwe taken, onzekerheid, spanningen en zorgen, gevoelens van onmacht. Hoe blijf je als ziekenhuismedewerker in de coronacrisis mentaal gezond? En hoe kunnen we patiënten en hun familieleden ondersteunen? “Al aan het begin van de eerste golf verzocht het crisisteam ons om een psychosociaal team in stelling te brengen”, vertelt klinisch psycholoog Lidewij van Gessel. “Binnen een week stond dat team klaar. Dat was ook nodig. Vooral in het begin was er veel angst en spanning, je weet als medewerkers immers niet wat er op je afkomt.”

Ondersteuning

“Het was voor ons soms best zoeken: hoe voeg je in, wie heeft waaraan behoefte, hoe zorgen we dat we laagdrempelig benaderbaar zijn? Met input van de medewerkers hebben we geprobeerd het psychosociale team vorm te geven. We sloten aan bij overdrachtsmomenten, openden een telefoonnummer en organiseerden een webinar over de vraag hoe je goed voor jezelf en elkaar kunt zorgen.” Na de aanvankelijke zorgen over dit onbekende virus verschoof de aandacht in het laatste kwartaal naar volhouden.

“Er werd en wordt nog steeds een langdurig beroep gedaan op ieders veerkracht. Medewerkers bleven de schouders eronder zetten, maar soms raakte de rek eruit. Gelukkig kregen mensen veel ondersteuning van hun collega’s. De functie van het psychosociaal team werd vooral signalerend en mediërend. Samen met bedrijfsmaatschappelijk werk en HR zijn we er voor collega’s die vastlopen.”

“Het was best zoeken: wie heeft waaraan behoefte, hoe voeg je in?”

Indrukwekkend

“Je maakt een crisis zoals deze waarschijnlijk maar één keer in je leven mee. Het vraagt veel van je aanpassingsvermogen en flexibiliteit, ook omdat je niet weet hoelang het gaat duren; dat kost energie. Maar je leert er ook veel van. Ik vind het gaaf om te zien hoe creatief en betrokken zorgmedewerkers zijn naar hun patiënten. En ik ben echt onder de indruk van de sfeer van saamhorigheid, verbondenheid en energie. Zorg verlenen in een ziekenhuis doe je met elkaar. Dat is altijd zo, maar tijdens een crisis voel je dat nog veel sterker.”