Herinnerbox voor oudere patiënten dankzij Lions

Een box, vol met herinneringen, maakt het verblijf in het ziekenhuis aangenamer voor patiënten en zorgt voor minder verveling. Zo ontdekte een medewerker, tijdens de opleiding tot geriatrieverpleegkundige, door gesprekken met collega’s van andere ziekenhuizen te voeren. De verpleegafdelingen van Gelre Zutphen ontvingen een schenking van de Lions Club om dit te realiseren.

Onrust tijdens een ziekenhuisopname

Sommige patiënten van de afdeling Interne Geneeskunde, die al aan de beterende hand zijn maar nog niet naar huis kunnen, vinden het lastig om zichzelf te vermaken. Niet alle patiënten hebben een uitgebreid sociaal netwerk en ontvangen bezoek tijdens een ziekenhuisopname. Ook ervaren enkele patiënten acute verwardheid of lijden aan dementie. Voor deze – vaak oudere - patiënten kan een ziekenhuisopname veel onrust veroorzaken.

De herinnerbox zorgt voor vermaak

Deze patiënten wil Gelre Zutphen graag vertier bieden in de vorm van een herinnerbox, want muziek en foto’s van vroeger brengen vaak emoties en herinneringen terug. Met een cd-speler en liedjes van vroeger, boeken met verhalen en foto’s over de tijd van toen. Deze herinnerbox vormt een mooie aanleiding voor een gesprek over bijvoorbeeld de jaren ‘50 en ’60 van de vorige eeuw, de Achterhoek en het Koninklijk Huis met een medepatiënt of met een medewerker tijdens de verzorging.

Donatie Lions Club

Lions Club Lochem en omstreken wilde dit initiatief graag ondersteunen. Zij verzamelen en verkopen, onder de naam Lions Lochem Helpt, overbodig geworden spullen en schenken de opbrengen aan goede doelen. Onder het motto “We Serve” zet de Lions Club zich in voor lokale goede doelen in Lochem en omgeving, met name gericht op de jeugd en ouderen. Een aangenamer ziekenhuisverblijf aan patiënten bieden past hier uitstekend bij.