Dicht bij huis dialyseren in dialysehub in Brummen

Dialysebehandelingen zijn vaak ingrijpend en tijdrovend. Patiënten dialyseren meestal drie dagen per week. En één zo'n behandeling duurt ongeveer vier uur. Het liefst ontvangen zij de behandeling daarom in hun eigen omgeving. In Brummen is dat nu mogelijk. Er is een speciale dyalisehub gerealiseerd.

Dialyse dichtbij

“Als dialyseren vanuit huis niet mogelijk is, kunnen we op zijn minst een behandeling zo dicht mogelijk bij huis aanbieden” vond huisarts Marcel Kerkhoven van Gezondheidscentrum de Toren. Samen met Dianet Dialysecentra in Utrecht en Dialysecentrum Apeldoorn van Gelre ziekenhuizen zette hij de schouders eronder. Ze creëerden een hub.

Fijne sfeer en minder reistijd

Voor patiënten is vooral de reistijd naar het ziekenhuis belastend. Een plek dichter bij huis is dan zeer welkom. Meneer Becks, dialysepatiënt van de hub in Brummen: “Ik maak graag een praatje en we hebben veel schik met elkaar. Als ik terug naar het ziekenhuis in Apeldoorn moet, baal ik daarvan. De reistijd is nu 20 minuten en anders ben ik minstens 40 minuten onderweg.”

Win-winsituatie

Dianet startte in 2015 met het dialysehub-concept en opende inmiddels zeven hubs. José Koemeester, Dianet: “De kwaliteit van leven van de dialysepatiënt staat voorop. Minder reistijd is daarbij erg belangrijk. Daarnaast is het efficiënt inzetten van dialyseverpleegkundigen in een tijd van personeelsschaarste van groot belang. Een hub is dus een win-winsituatie voor alle partijen. We zijn blij en trots dat we dit resultaat samen bereikt hebben.”